Betalen en Kwijtschelden

Gemeente Bergen-NH

Kwijtschelding van gemeentelijke belastingen

Kunt u door een te laag inkomen de gemeentelijke belastingen niet (geheel) betalen, dan komt u mogelijk in aanmerking voor kwijtschelding.

Voor welke heffingssoorten is kwijtschelding mogelijk

De gemeenteraad heeft besloten om kwijtschelding mogelijk te maken voor:

  • afvalstoffenheffing
  • rioolheffing

Kwijtschelding aanvragen

U kunt een verzoek om kwijtschelding indienen door gebruik te maken van het bij het aanslagbiljet meegezonden verzoekformulier kwijtschelding. Heeft u het formulier niet ontvangen, stuur dan een e-mail met het verzoek het formulier toe te sturen. Vermeld daarbij uw naam, adres, woonplaats en uw burgerservicenummer. Het is ook mogelijk om kwijtschelding digitaal aan te vragen.

Uiterlijk binnen vier weken aanvragen

Nadat u het formulier ingevuld en ondertekend heeft, moet u dit binnen vier weken na dagtekening van de aanslag sturen naar:

  • de Ontvanger Belastingen
  • Postbus 796
  • 2130 AT Hoofddorp

Geautomatiseerde kwijtschelding

De gemeente Bergen maakt gebruik van de mogelijkheid om geautomatiseerd kwijtschelding te verlenen. Dit betekent dat als in het voorliggende kalenderjaar kwijtschelding is verleend, voor een volgende aanslag gemeentelijke belastingen een geautomatiseerde toets wordt toegepast om te beoordelen of het recht op kwijtschelding kan worden voortgezet. Bij deze geautomatiseerde toets wordt gecheckt bij de Belastingsdienst en het UWV of het vermogen en/of de inkomsten hoger zijn dan de voor deze toets (landelijk) bepaalde normbedragen en bij de RDW of het autobezit kwijtschelding in de weg staat.

Als uit de toets blijkt dat het recht op kwijtschelding verlengd kan worden, wordt het aanslagbedrag gelijktijdig op het aanslagbiljet weer kwijtgescholden. Als het recht op kwijtschelding niet wordt verlengd ontvangt u hierover een brief. U houdt wel de mogelijkheid om kwijtschelding aan te vragen. Bij de aanslag is daarvoor het verzoekformulier kwijtschelding gevoegd.

Meer informatie

Meer informatie over kwijtschelding kunt u terecht bij de afdeling Invordering, telefonisch bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9.00 uur tot en met 13.00 uur, telefoonnummer (023)-55 63 400 (keuze 1).

Veelgestelde vragen

Ik heb vorig jaar kwijtschelding ontvangen en volledig gekregen. Waarom krijg ik nu niet automatisch weer kwijtschelding?

Na de kwijtschelding over het vorige jaar zijn uw gegevens getoetst om te beoordelen of u nu ook zonder meer kwijtschelding kan worden verleend. Uit die toets is gebleken dat u niet zonder meer voor kwijtschelding in aanmerking komt omdat uw inkomsten, vermogen en/of autobezit de landelijk vastgestelde normen en drempelbedragen overschrijdt. U heeft hierover al een brief ontvangen.

Als u van mening bent dat u wel recht heeft op kwijtschelding kunt u kwijtschelding aanvragen met het bij het aanslagbiljet meegezonden formulier. Uw verzoek wordt dan individueel getoetst. Mogelijk wordt u nog gevraagd specificaties te verstrekken. Heeft u het formulier niet ontvangen, stuur dan een e-mail met het verzoek het formulier toe te sturen. Vermeld daarbij uw naam, adres, woonplaats en uw burgerservicenummer. Het is ook mogelijk om kwijtschelding digitaal aan te vragen.

Ik heb een vraag over de ontvangen uitspraak op mijn verzoek om kwijtschelding. Wat kan ik nu doen?

U kunt hierover op werkdagen van 9.00 tot 13.00 uur telefonisch contact opnemen met:

  • Afdeling Invordering van Cocensus
  • Telefoonnummer: (023) 55 63 400 (keuze 1)

Houd u de volgende gegevens bij de hand: het aanslagbiljetnummer of uw klant-/debiteurnummer.

Hoe kan ik een verzoek om kwijtschelding indienen?

U kunt een verzoek om kwijtschelding indienen door gebruik te maken van het bij het aanslagbiljet meegezonden aanvraagformulier. Heeft u het formulier niet ontvangen, stuur dan een e-mail met het verzoek het formulier toe te sturen. Vermeld daarbij uw naam, adres, woonplaats en uw burgerservicenummer. Het is ook mogelijk om kwijtschelding digitaal aan te vragen.

Uiterlijk binnen vier weken aanvragen

Nadat u het aanvraagformulier ingevuld en ondertekend heeft, moet u dit uiterlijk binnen vier weken sturen naar:

  • De Ontvanger Belastingen
  • Postbus 796
  • 2130 AT Hoofddorp

Wanneer kan ik voor kwijtschelding in aanmerking komen?

Als u op grond van uw financiële omstandigheden de aanslag gemeentebelastingen niet kunt betalen, kunt u mogelijk in aanmerking komen voor kwijtschelding van: 

de afvalstoffenheffing en de rioolheffing.

U komt voor kwijtschelding in aanmerking als u géén vermogen en géén betalingscapaciteit heeft. Het vermogen kan bijvoorbeeld bestaan uit (over-)waarde van de eigen woning, een bank- of spaarsaldo en de waarde van een auto. De betalingscapaciteit wordt berekend aan de hand van uw inkomsten en bepaalde (en genormeerde) uitgaven en afgezet tegen (landelijk bepaalde) normbedragen. Een verzoek moet daarom aan de hand van uw individuele situatie beoordeeld en berekend worden. De vastgestelde normen zijn bovendien mede afhankelijk van uw huishoudsituatie en leeftijd. Het kan ook voorkomen dat er gedeeltelijk kwijtschelding wordt verleend. In de uitspraak wordt altijd uitleg gegeven en indien van toepassing ook een berekening meegestuurd.